Waarom is het toch zo’n probleem om aan een goede website te komen?

Posted on 1 oktober 2017 | 2 reacties
Afbeelding
Nicole

Goed bouwen is niet het probleem,
maar het goede bouwen!

Klant: “We hebben een nieuwe website nodig. Met de oude kunnen we niets. We kunnen geen nieuws plaatsen, hij is niet interactief, het ziet er niet uit en we zijn niet vindbaar. Kunnen jullie even een nieuwe bouwen?” Dat horen we vaak.


Maar wat we nooit horen: 

“Willen jullie met ons meedenken over onze nieuwe website? We willen een goede online propositie, zodat klanten ons meteen herkennen en weten wat ze bij ons kunnen krijgen.”

 

En wat we ook zelden horen:

“Hoe kunnen we die propositie vormgeven op onze website? En kunnen jullie er bovendien voor zorgen dat klanten alles makkelijk kunnen vinden?” 

 

Daarom leg ik de stappen even uit. Het is een hele reeks, elke stap moet kloppen en elke stap vraagt specifieke deskundigheid. Van een communicatie strateeg, online strateeg, SEO deskundige, creatief team, interactie-designer en webdeveloper. (En ja, dáárom is het dus zo moeilijk om aan een goede website te komen.)

 

Zo komen wij tot een website:

 


Stap 1: wat beloof je de bezoeker? 

• Voor wie bouw je een nieuwe site? 

• Wat zoekt je bezoeker? 

• Wat beloof je jouw bezoeker? 

• Welke actie wil je hem laten uitvoeren, en waar? 

 

Zet je een grote oranje button midden op je homepage? Of verkoop je geen telefoonabonnementen, maar ben je een tandarts en wil je je bezoeker liever meteen een afspraak laten maken?

 

Terwijl we dit bespreken - …. persona’s, klantreis, propositie, elevator pitch - krijg jij je positionering weer scherper. 

 

Dat is het begin.

 

Nu heb je je propositie helder.

 

Dit is de propsitieschets voor Mee Friesland. Het gaat in deze schets om het idee, de belofte en de doelgroepen.


Afbeelding

Stap 2: Hoe ziet dat er uit?  Dus hoe vertaal je dat naar een visuele identiteit?

Vaak levert stap 1 verrassende uitkomsten op. Nu gaan we kijken of de sfeer en karakter van je bedrijf nog kloppen. Dan hebben we het over de visuele identiteit en daarvoor kijken we naar kleur, typografie, beeld, beloften, tagline, tone of voice. Zodat je niet de zoveelste inwisselbare website krijgt.

 

Nu heb je een visuele identiteit of corporate identity.

 

garage-denhaag.nl is een goed voorbeeld van een garagebedrijf met een eigen gezicht. De meeste garagebedrijven zenden vooral. Die roepen "dit is wat we doen." Onderstaand voorbeeld laat zien dat dit bedrijf een belofte doet en weet waar bezoekers naar op zoek zijn. Een grote beurt, kleine beurt, apk keuring, etc.


Afbeelding

Stap 3: Hoe kunnen mensen je vinden? 

Daarvoor moeten we eerst weten waar je klanten naar zoeken. Ook: in welke bewoording. Voor een feestlocatie is het bijvoorbeeld belangrijk om te weten of je bezoekers zoeken op huwelijk of bruiloft. Voor de informatiestructuur van je site  is het belangrijk welke url je kiest en wat je belangrijkste navigatiebuttons zijn. Hierover beslis je op basis van de klantreis die je in stap 1  in kaart hebt gebracht en je SEO uitgangspunten. SEO staat voor Search Engine Optimization. Ofwel: zoekmachine-optimalisatie. Hoe hoog kom je in Google? Een online strateeg is hierin onmisbaar.

 

Nu heb je een functioneel ontwerp van je site.

 


Afbeelding

Stap 4:  Hè hè, we kunnen eindelijk gaan ontwerpen

We ontwerpen alle pagina’s. Dit is wat we webdesign of interactiedesign noemen. Met de juiste call-to-action buttons, formulieren, beelden, testimonials, kleuren, foto’s enzovoorts. Afhankelijk van het schermformaat, desktop, laptop, tablet of mobiel, krijg je de best mogelijke weergave van je website. Dit is geen bouw-dingetje. Dit begint met nadenken over communicatie en design. Elk schermformaat heeft aandacht nodig en krijgt een aangepast design.

 

Nu is het webdesign van je nieuwe website klaar. Als je kijkt naar onderstaand het voorbeeld, dan zie je dat het scherm van de desktop echt anders is dan het scherm van de mobiel. Op de mobiel bezoeken klanten de website vooral om afspraken te maken, te cancelen of het adres op te zoeken. Hier zie je de website online: Othodontiepraktijk Wilhelminapark Utrecht. Of kijk nop de website van MEE Friesland.

 


Afbeelding

Stap 5:  Nog even wachten: nou moeten we programmeren

De webdeveloper vertaalt alle designs naar HTML templates, geschikt voor het internet. Hij bouwt de website zo dat het er knap uit ziet op alle schermformaten. Desktop, laptop, tablet, telefoon. En dat alle butons werken. En de formulieren. En eventuele koppelingen naar bestaande systemen.

 

Nu heb je een website!

 


Afbeelding

Stap 6: Hoe houd je zelf je website bij?

 

De webdeveloper koppelt een CMS (content management system) aan de website. Dat kan een open source CMS zijn - zoals Wordpress of Joomla - of een maatwerk CMS. Voor alle oplossingen valt iets te zeggen.

 


Stap 7: En mag ik er nou eindelijk eens in?

Yep.

Nu is-t-ie van jou. 

 

Het enige wat jij nu nog hoeft te doen is werken aan de content. Hoe meer je de website vernieuwt, hoe beter je vindbaarheid bent.

 

Eitje, toch?

 

Nicole Classen

 


Deel deze pagina

Nicole Classen is brand en design consultant en al meer dan twintig jaar actief in het communicatie en design vak. Nicole is samen met Caroline de Jong, ontwerper, eigenaar van Jong en Klasse in Utrecht (sinds 1997). Een prijswinnend bureau voor Branding en Design, gespecialiseerd in branding en websites voor grote en kleine ondernemers.


Afbeelding

reacties

Marjon 3 november 2016

Wat een fijn en helder stuk! Geeft goed inzicht voor een buitenstaander ;-)
Inderdaad je denkt al snel dat t gaat om t plaatje.


Jannet van der Linden 3 oktober 2016

Leuk om het proces zo eens belicht te zien. Wij ervaren ook dat klanten geen idee hebben wat het inhoudt en vooral denken dat het heel makkelijk en snel gepiept is.


Geef een reactie

Werk waar we trots op zijn

‘Het Nieuwe Kantoor’ Arthur van Schendelstraat 650, 3511 MJ Utrecht
Bel Caroline de Jong of Nicole Classen 030 2670770
Ontvang een kostenindicatie
door uw gegevens in te vullen of bel 030 2670770

Verstuur
mail a friend
Bedankt voor uw interesse


Sluit